Uppgifter till boken.
Skriv på Blogger (max 200ord/uppgift)
Introduktion
Högläsning sidorna 1-20 (kap 1)
1. (När du läst kapitel 1)
Sammanfatta.
1. Diskutera inledningen av boken med din kamrat. (Vilka personer är presenterade. Miljön. Handlingen. Tiden)
2. Skriv därefter en egen kort sammanfattning av bokens inledning. (Max 100ord)
2. (När du läst kapitel 2)
Vilka böcker läser Edmund helst? Vilka böcker läser du helst? Varför?
3. (kap 3)
Svåra ord och uttryck.
Det finns många svåra ord i boken.
en lång räkel
jobba free-lance
hanka sig fram
sörplade
sejour
andäktigt tyst
dubbelspel
marionettdockor
en hund begraven
Skriv förklaringen av orden och uttrycken.
4. (kap 4)
Svåra ord och uttryck.
Hitta tio svåra ord/ eller uttryck! Skriv ned dem och förklara dem.
5. (kap 5)
Försök förutse bokens handling.
Vad tror du att kommer att hända i boken och mellan huvudpersonerna i boken?
(Erik, Edmund, Henry, Kim Novak)
Skriv.
6. (kap 6)
Gestaltning.
Presentera en av huvudpersonerna i boken…(tips; gestalta personen/en personbeskrivning).
7. (kap 7)
Citat och egen åsikt.
Vid fjärde stycket, första sidan i kapitel sju, står det följande:
"Brukar du tänka på ditt liv? frågade Edmund plötsligt när vi legat tysta i flera minuter och lyssnat på Young World blundat mot solen och diggat och känt vågskvalpet mot underbenen. Young World var utan tvekan en höjdarlåt, nästan i klass med Cotton Fields, det tyckte både Edmund och jag"
Lyssna på båda låtarna; Young World av Ricky Nelson och Cottonfields av Creedence ClearWaterR.
Två tidstypiska låtar från 60-talet. Vad tycker DU om låtarna. Beskriv dem och jämför med dagens musikstil...likheter och skillnader.
Skriv dina åsikter.
Skriv dina åsikter.
8.
Ordkunskap.
Hitta fem svåra ord. Skriv dem - förklara dem
9.
Bokens budskap.
Välj en låt som passar till bokens budskap. Motivera varför du valt låten.
10.
Stycke och tanke.
Välj ett textstycke från boken (ca ett stycke). Diskutera/Motivera varför väljer du den texten.
Skriv dina tankar om textstycket.
---------------------------------------------------
JULLOV
---------------------------------------------------
Vårtermin
(Vi ser första delen av filmen... ca 50 min)
11.
Precist ordval.
Beskriv följande personer med tre precisa ord. (Henry, Kim Novak, Edmund)
12.
Bild och tanke.
Välj en bild som beskriver bokens budskap. Motivera.
13.
Dikt och tanke.
Välj en dikt som du tycker passar till boken. (ex http://svenskadikter.com/). Motivera varför dikt och bok hör samman.
14.
Vem har mördat Berra? Vad tror du? Motivera.
Välj en bild som beskriver bokens budskap. Motivera.
13.
Dikt och tanke.
Välj en dikt som du tycker passar till boken. (ex http://svenskadikter.com/). Motivera varför dikt och bok hör samman.
14.
Vem har mördat Berra? Vad tror du? Motivera.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
15.
Läs ut boken!
Utläst till vecka 10
"Bokprat" vecka 10
Hemuppgift/delas ut
----------------------------------
16.
Språk och stil
Hemuppgift/
--------------------------------
Redovisning (måndag vecka 11)
Redovisa dina uppgifter kring boken (språk och stil)
Diskussion och respons på alla uppgifter.
Vi ser sista delen av filmen...