onsdag 5 november 2014

Satslära - satsdelar

Vad är satslära?





Satsdelar – en översikt



Ex.

Peter läser.
s          p

Peter läser en bok.
s         p       dir.-o

Peter läser en bok för Bo.
s           p      dir.-o       indir.-o

I vardagsrummet läser Peter en bok för Bo.
advl                        p      s        dir.-o     indir.-o



Satsdelar

Predikat (p)     Vad händer? Jo någon/något...

Subjekt (s)     Vem?

Direkt-objekt (dir.-o)     Vad?

Indirekt-objekt (indir.-o)     Åt? Till? För?

Adverbial (advl)     När? Var? Hur? (tids-, rums- och sättsadverbial)



Predikatsfyllnad (pf) vara (är), bliva, heta, kallas, anses

Attribut (attr) bestämning till substantiv, (”smycke”)

Agent (ag) av,
exempel: Mopeden lagades av pappa
ag



Skillnaden mellan attribut och adverbial?
attribut - beskriver subjektet
adverbial - beskriver predikatet



Text, mening, sats, fras, ord, morfem, fonem....


Större enheter i språket byggs upp av mindre....

1. Vad är en mening?
"Mening" är en samling ord, som hjälper dig att få över en idé eller tanke till en annan person. Den kan bestå av flera satser.

2. Vad är en sats?
En sats har subjekt och predikat.

3. Vad är en fras?
En fras är en del av en sats.

4. Vad är ett ord?
"Ord" är en samling bokstäver eller ljud, som används i kommunikation människor emellan, och är namn på något.

5. Vad är ett morfem?
Ett morfem är den minsta betydelsebärande enheten i ett språk. Ett morfem ingår i allmänhet i ett ord, och byggs i sin tur upp av fonem.

6. Vad är ett fonem?
fon = ljud, två ljud jämförs


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De eller dem?

LÄNK



Exempel

           De                såg             dem
.......................................................................................
              s                   p                o


Källa: Chalmers writing school


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------







Övning 1a /Skriv meningar


1. .........................................................................................................................................
                                           s                                             p



2.                         Hon        sjöng      en fransk visa      för publiken
..............................................................................................................................................




3.  .........................................................................................................................................
                                   s                                    p                                 o



4.  .........................................................................................................................................
                             s                     p                              dir.-obj                         indir-obj



5. ...........................................................................................................................................
                              s                     p                                  adverbial



6.  .............................................................................................................................................
                               s                     p                                p





Övning 1b: Hur bygger vi meningar?
Använd "Pelle läser en bok" och variera satsdelarnas position. Vad händer med meningens mening? Vad fungerar?/Vad fungerar inte?




1.                   Pelle                      läser                           en bok
................................................................................................................................................
                       s                                p                                o           



2. 
................................................................................................................................................                                           s                                 o                                p



3.
................................................................................................................................................
                       p                                   s                               o



4.
................................................................................................................................................
                        p                                   o                                s



5.
................................................................................................................................................
                         o                                   s                                p



6.
.................................................................................................................................................
                         o                                    p                                s


Övning 2 Ta ut satsdelar (a-l)


Satslära / Ta ut satsdelarna






Övning 3, Ta ut satsdelarna (m-)
Ta ut satsdelarna (m-)










.........................................................................................................................................................


Entry-/exitticket, Grammatik

Namn: ……………………………………………………


Formlära/ordklasser

Ge exempel på ord från ordklasserna


Substantiv

Verb

Adjektiv

Räkneord

Pronomen

Prepositioner

Konjunktioner

Interjektioner

Adverb



Satslära/Satsdelar

(Subjekt, Predikat, Adverbial, Predikatsfyllnad, Direkt objekt(ackusativobjekt), Indirekt objekt(dativobjekt)

Ta ut satsdelarna i följande meningar:


Gunnar springer.


Greta hoppar högt.


Gunnar läste igår.


Gunnar köper blommor till Gert.


Greta är glad.



............................................................................................................................................................


















































Satslära




Bloggarkiv