Uppgifter till boken/diskutera uppgifterna med din läskamrat/…men skriv själv.
Skriv på Blogger (minst50ord, max 300ord/uppgift)
Lektion 1, sid 7-27
En sammanfattning.
Diskutera inledningen av boken med din läskamrat. (Vilka personer är presenterade. Miljön. Handlingen.)
Skriv därefter en egen sammanfattning av bokens inledning.
Lektion 2, sid 28-36
Försök förutse bokens handling. Diskutera med din läskamrat.
Vad tror du/ni kommer att hända i boken och mellan huvudpersonerna i boken?
(Hedvig, Noa, Blenda, LSD, Penny, Bella...)
Skriv.
Lektion 3, sid 37-56
Välj tillsammans med din läskamrat ett stycke från texten.
Skriv dina egna tankar om det valda stycket.
Lektion 4, sid 57-72
Vad betyder ”Tredje riket”? Varför tror du boken heter ”Fjärde riket”?
Vem var Henrik Ibsen?
Lektion 5, sid 73-88
Välj en låt som passar till boken. Motivera varför du valt låten.
Lektion 6, sid 89-105
Varför tror du att många i Tyskland, på 1930-talet, röstade på Hitler och det Nationalsocialistiska arbetarpartiet?
Lektion 7, sid 106-120
På sidan 120 står…
"En iskall känsla av panik sköljer över Blenda när hon ser de skrynkliga byxbenen som leder upp mot en kulformad mage. Rektorn…."
Vi har nio ordklasser: substantiv, adjektiv, verb, räkneord, pronomen, prepositioner, adverb, konjunktioner, interjektioner.
Placera in orden i citatet ovan i rätt ordklass.
Lektion 8, sid 121-135
Hitta tio svåra ord! Skriv ned dem och förklara dem.
Lektion 9, sid 136-150
Presentera en av huvudpersonerna i boken…(tips gestalta personen)
Lektion 10, sid 151-165
Enas med din läskamrat om ett gemensamt textstycke från boken (ca ett stycke). Diskutera/Motivera varför ni väljer den texten.
Skriv dina tankar om textstycket.
Lektion 11, sid 166-180
Ordval. Beskriv följande personer med tre lämpliga ord. (Hedvig, Noa, Blenda, LSD, Penny, Bella)
Lektion 12, sid 181-195
Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.
Lektion 13, sid 196-209
Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar den personen och varför?
Lektion 14, sid 210-224
Välj en bild som beskriver bokens budskap. Motivera.
Lektion 15, sid 225-240
1. Diskutera en viktig händelse i boken.
2. Beskriv händelsen med fem meningar.
Lektion 16, sid 241-255
Diskutera fem föremål som kan symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör samman med handlingen i boken.
Lektion 17, sid 256-270
Över hur lång tid sträcker sig handlingen i boken? Ge exempel.
Lektion 18, sid 271-285
Formulera, tillsammans med din läskamrat, en lämplig fråga att ställa till huvudpersonen i boken.
Lektion 19, sid 286-300
Diskutera verb med din läskamrat.
Vad är ett verb?
Vad heter verbets grundform?
Vilka är verbets tidsformer (tempus)?
Vilka är verbets temaformer?
Plocka ut fem verb från boken. Böj verben i de fem tempusformerna.
Lektion 20, sid 301-315
Välj en dikt som du tycker skulle passa till boken. Motivera ditt val av dikt.
Lektion 21, sid 316-330
Vad är satsdelar?
Välj en mening från sidan 330, ta ut satsdelarna ur meningen…
Lektion 22, sid 331-345
Varför skriver Bella ”Get me away I´m dying” på skåpen? (s345)
Lektion 23, sid 346-394
Varför ska man läsa denna bok? Ge två argument.
Lektion 24,
Skriv en bokrecension. (länk Hur skriver man en bokrecension?)
Lektion 25
Muntlig redovisning.
Klassen diskuterar alla uppgifter tillsammans…(respons
Lektion 26
Muntlig redovisning av din bokrecension (respons)