Skriva
Koppling till uppgiften.
- Är rubriken lämplig?
- Följer texten reglerna för texttypen?
- Vill man läsa vidare? Varför?
- Exempel på olika texttyper (novell, brev, artikel, krönika)
- ex. reportage)
Innehåll/åsikt
Förstår man vilken åsikt författaren har? Förstår man vad författaren menar?
- Många bra argument. Fördelar/nackdelar.
- Hittar du kopierad text (= otillåtet=fusk)
- Hänger inledning och avslutning samman på ett bra sätt?
- Styckeindelning?
- Textbindning? Ge exempel.
- Variera med olika sambandsord
- Försöker författaren variera sitt ordval. Satsradning? Retoriska frågor? Växlar författaren mellan personligt och allmänt på ett bra sätt? Ge exempel. Används rätt tempus? Dramaturgi.
- Tydligt språk. Meningsbyggnad.
- Varierar med synonymer/
- Parallellhandling/ inre- yttre dialog?
Stor bokstav, punkt, skiljetecken, styckeindelning, stavning, finns särskrivning av ord?
- Jag gestaltar (beskriver), personbeskrivningar
- Inre, yttre, runtomkring (ex. LÄNK)
- Miljöbeskrivningar... ?
- Finns tidstypiska detaljer/exempel...?
Sammanfatta
- Jag läser med flyt
Läsförståelse
- Jag har grundläggande läsförståelse (ex Jag intresserar mig för enkla tankegångar och faktauppgifter i texten/boken)(Uttrycker tankar om något liknande som jag har varit med om eller har kunskap om)
Källkritik/Granska
- Finns det källor? ...behövs det?
- Används flera källor?
- Förs ett resonemang kring källornas trovärdighet?
- Finns kopierad text?=fusk
Texttyp
- Vad anser du att det är för en typ av text? (Argumenterande artikel/reportage/intervju/Insändare/krönika/novell/annat?)
Helhetsbedömning av texten
- Bedöm hela texten... motivera helheten