Ge respons (skriva o läsa)



Skriva


    Koppling till uppgiften. 

    • Är rubriken lämplig? 
    • Följer texten reglerna för texttypen?
    • Vill man läsa vidare? Varför? 




      Innehåll/åsikt 
      Förstår man vilken åsikt författaren har? Förstår man vad författaren menar?  

      • Många bra argument. Fördelar/nackdelar.
      • Hittar du kopierad text   (= otillåtet=fusk)

      Struktur

      • Hänger inledning och avslutning samman på ett bra sätt? 
      • Styckeindelning? 
      • Textbindning? Ge exempel.
      • Variera med olika sambandsord
      Språk och stil

      • Försöker författaren variera sitt ordval. Satsradning? Retoriska frågor? Växlar författaren mellan personligt och allmänt på ett bra sätt? Ge exempel. Används rätt tempus? Dramaturgi.
      • Tydligt språk. Meningsbyggnad.
      • Varierar med synonymer/
      • Parallellhandling/ inre- yttre dialog?


      Skrivregler



      Stor bokstav, punkt, skiljetecken, styckeindelning, stavning, finns särskrivning av ord?


      Gestaltning

      • Jag gestaltar (beskriver), personbeskrivningar
      • Inre, yttre, runtomkring (ex. LÄNK)
      • Miljöbeskrivningar... ?
      • Finns tidstypiska detaljer/exempel...?


       




      Sammanfatta










                      

        Läsa
        •  Jag läser med flyt

        Läsförståelse
        • Jag har grundläggande läsförståelse (ex Jag intresserar mig för enkla tankegångar och faktauppgifter i texten/boken)(Uttrycker tankar om något liknande som jag har varit med om eller har kunskap om)
















        Källkritik/Granska 

        • Finns det källor? ...behövs det?
        • Används flera källor? 
        • Förs ett resonemang kring källornas trovärdighet?
        • Finns kopierad text?=fusk

        Texttyp







        • Vad anser du att det är för en typ av text? (Argumenterande artikel/reportage/intervju/Insändare/krönika/novell/annat?)


          Helhetsbedömning av texten 
          • Bedöm hela texten... motivera helheten

          Bloggarkiv