Matris för ämnet svenska (skriva/tala/läsa/lyssna)
SKRIVA
Koppling till uppgiften | Jag följer instruktionen för uppgiften...
Mina texter fungerar i huvudsak för sitt syfte. (ex. rubrik, ingress, brödtext) |
Jag följer instruktionen för uppgiften...
Mina texter fungerar relativt väl för sitt syfte. (ex rubrik, ingress, brödtext) |
Jag följer instruktionen för uppgiften...
Mina texter fungerar väl för sitt syfte (ex rubrik, ingress, brödtext) |
Innehåll | Diskussionen är enkel men elevens åsikt framgår Ex Artikel/Åsikten stöds med minst ett argument. |
Diskussionen är utvecklad och elevens åsikt framgår tydligt. Ex Artikel/Dina argument fördjupar/utvidgar diskussionen./ex flera argument |
Diskussionen är välutvecklad och balanserad och elevens åsikt
framgår tydligt Ex Artikel/Argumenten är välvalda och hänsyn tas till eventuella motargument. |
Struktur | Din text är i huvudsak sammanhängande och begriplig Textbindningen är enkel. |
Din text är sammanhängande och strukturen är tydligt
urskiljbar t ex genom styckeindelning. Tydlig inledning och /eller avslutning. Textbindning är utvecklad |
Din text är sammanhängande och välstrukturerad t ex genom
konsekvent genomförd styckeindelning och styckemarkering samt
effektiv inledning och avslutning. Textbindningen är välutvecklad |
Språk och stil | Ordvalet är enkelt. (ex. ofta vardagliga och talspråkiga ord) Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak. (ej många bisatser, ganska korta meningar, ofta inledda med subjekt, satsradning kan förekomma) |
Ordvalet är varierat och passande för uppgiften. Ex. med
retoriska frågor i en artikel. (texten visar på medveten variation av ordval, ibland mindre vardagliga ord) Meningsbyggnaden är varierad och relativt välfungerande. (ex.satsradning kan förekomma, (då skilda med kommatecken)(Vanligtvis varierade satser ofta kopplade med bindeord) |
Ordvalet är träffande, varierande och specifikt och passande
för artikeln. Exempelvis med retoriska stilmedel och formella
uttryck. Meningsbyggnaden är varierad, träffsäker och välfungerande. (ex. om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda) |
Skrivregler |
Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för skiljetecken, särskrivning och stavning | Eleven skiljer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken, särskrivning och stavning | Eleven följer väl skriftspråkets normer för skiljetecken, särskrivning och stavning |
Sammanfatta | Enkla sammanfattningar | Utvecklade sammanfattningar | Välutvecklade sammanfattningar |
Gestaltning | Enkla gestaltningar | Utvecklade gestaltningar | Välutvecklade gestaltningar |
TALA
Presentera/ ett innehåll |
Framför enkla och till viss del underbyggda argument | Utvecklade och relativt väl underbyggda argument | Välutvecklade och välunderbyggda argument |
Kommunikation | Visar viss anpassning till mottagaren t ex genom att titta upp, tala tydligt och visa engagemang | Visar relativt god anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera underlaget på ett intresseväckande/engagerat sätt. | Visar god anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera underlaget på ett intresseväckande och engagerat sätt |
Språk | Använder ett i huvudsak fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval | Använder ett relativt väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval | Använder ett väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval |
Leda diskussion /struktur |
Initierar diskussion med en egen åsikt eller genom att ge
någon ordet Fördelar vid behov ordet mellan deltagarna Gör ett försök att sammanfatta diskussionen |
Fördelar vid behov ordet mellan deltagarna på ett relativt
väl funderande sätt Återför diskussionen till ämnet vid behov Gör en rimlig sammanfattning av diskussionen |
Fördelar vid behov ordet mellan deltagarna på ett väl
funderande sätt Återför diskussionen till ämnet vid behov Gör en sammanfattning av det viktigaste i diskussionen |
Delta i diskussion /kommunikation |
Lyssnar, ställer frågor och framför åsikter som till viss
del för diskussionen framåt Praktiserar turtagning till viss del klarar i viss utsträckning att tala tydligt och visa engagemang |
Lyssnar, ställer frågor och framför åsikter som till för
diskussionen framåt Praktiserar turtagning relativt väl klarar relativt väl att tala tydligt och visa engagemang |
Lyssnar, ställer frågor och framför åsikter som för
diskussionen framåt och fördjupar eller breddar dem Praktiserar turtagning väl klarar väl att tala tydligt och visa engagemang |
innehåll
|
Framför åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument | Framför åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument | Framför åsikter med välutvecklade och väl underbyggda
argument |
LÄSA
|
Med flyt | Med gott flyt | Mycket gott flyt |
Grundläggande läsförståelse (ex Jag intresserar mig för enkla tankegångar och faktauppgifter i texten/boken)(Uttrycker tankar om något liknande som jag har varit med om eller har kunskap om) |
God läsförståelse (Jag hittar och intresserar mig även för mer abstrakta ideer och budskap i texten. ex. Diktanalys...mm)mer sammanhängande reflexioner. Jag drar paralleller till samhället och världen |
Mycket god läsförståelse (Jag skapar en helhet av textens delar tillsammans med mina egna upplevelser och erfarenheter, ideer och värderingar.)(Jag drar tydliga paralleller mellan egna erfarenheter, samhället och världen och andra texter...) |