torsdag 28 mars 2013

Skriva - Tala - Läsa - Lyssna (Bedömningsmatris med exempel)


Matris för ämnet svenska (skriva/tala/läsa/lyssna)



SKRIVA
Koppling till uppgiften Jag följer instruktionen för uppgiften...

Mina texter fungerar i huvudsak för sitt syfte.

(ex. rubrik, ingress, brödtext)
Jag följer instruktionen för uppgiften...

Mina texter fungerar relativt väl för sitt syfte.

(ex rubrik, ingress, brödtext)
Jag följer instruktionen för uppgiften...

Mina texter fungerar väl för sitt syfte


(ex rubrik, ingress, brödtext)
Innehåll Diskussionen är enkel men elevens åsikt framgår


Ex Artikel/Åsikten stöds med minst ett argument.






Diskussionen är utvecklad och elevens åsikt framgår tydligt.


Ex Artikel/Dina argument fördjupar/utvidgar diskussionen./ex flera argument




Diskussionen är välutvecklad och balanserad och elevens åsikt framgår tydligt

Ex Artikel/Argumenten är välvalda och hänsyn tas till eventuella motargument.


Struktur Din text är i huvudsak sammanhängande och begriplig







Textbindningen är enkel.
Din text är sammanhängande och strukturen är tydligt urskiljbar t ex genom styckeindelning.
Tydlig inledning och /eller avslutning.



Textbindning är utvecklad
Din text är sammanhängande och välstrukturerad t ex genom konsekvent genomförd styckeindelning och styckemarkering samt effektiv inledning och avslutning.

Textbindningen är välutvecklad
Språk och stil Ordvalet är enkelt.

(ex. ofta vardagliga och talspråkiga ord)






Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak.
(ej många bisatser, ganska korta meningar, ofta inledda med subjekt, satsradning kan förekomma)
Ordvalet är varierat och passande för uppgiften. Ex. med retoriska frågor i en artikel.
(texten visar på medveten variation av ordval, ibland mindre vardagliga ord)


Meningsbyggnaden är varierad och relativt välfungerande.
(ex.satsradning kan förekomma, (då skilda med kommatecken)(Vanligtvis varierade satser ofta kopplade med bindeord)
Ordvalet är träffande, varierande och specifikt och passande för artikeln. Exempelvis med retoriska stilmedel och formella uttryck.


 Meningsbyggnaden är varierad, träffsäker och välfungerande.
(ex. om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda)




Skrivregler

Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för skiljetecken, särskrivning och stavning  Eleven skiljer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken, särskrivning och stavning  Eleven följer väl skriftspråkets normer för skiljetecken, särskrivning och stavning
Sammanfatta Enkla sammanfattningar Utvecklade sammanfattningar Välutvecklade sammanfattningar
Gestaltning Enkla gestaltningar Utvecklade gestaltningar Välutvecklade gestaltningar

TALA
Presentera/
ett innehåll
Framför enkla och till viss del underbyggda argument Utvecklade och relativt väl underbyggda argument Välutvecklade och välunderbyggda argument
Kommunikation Visar viss anpassning till mottagaren t ex genom att titta upp, tala tydligt och visa engagemang Visar relativt god anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera underlaget på ett intresseväckande/engagerat sätt. Visar god anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera underlaget på ett intresseväckande och engagerat sätt
Språk Använder ett i huvudsak fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval Använder ett relativt väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval Använder ett väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval
Leda diskussion
/struktur
Initierar diskussion med en egen åsikt eller genom att ge någon ordet


Fördelar vid behov ordet mellan deltagarna

Gör ett försök att sammanfatta diskussionen
Fördelar vid behov ordet mellan deltagarna på ett relativt väl funderande sätt



Återför diskussionen till ämnet vid behov


Gör en rimlig sammanfattning av diskussionen
Fördelar vid behov ordet mellan deltagarna på ett väl funderande sätt


Återför diskussionen till ämnet vid behov

Gör en sammanfattning av det viktigaste i diskussionen
Delta i diskussion
/kommunikation
Lyssnar, ställer frågor och framför åsikter som till viss del för diskussionen framåt


Praktiserar turtagning till viss del


klarar i viss utsträckning att tala tydligt och visa engagemang
Lyssnar, ställer frågor och framför åsikter som till för diskussionen framåt



Praktiserar turtagning relativt väl


klarar relativt väl att tala tydligt och visa engagemang
Lyssnar, ställer frågor och framför åsikter som för diskussionen framåt och fördjupar eller breddar dem


Praktiserar turtagning väl


klarar väl att tala tydligt och visa engagemang
innehåll
Framför åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument Framför åsikter med utvecklade och relativt väl underbyggda argument Framför åsikter med välutvecklade och väl underbyggda argument


LÄSA
Med flyt Med gott flyt Mycket gott flyt

Grundläggande läsförståelse
(ex Jag intresserar mig för enkla tankegångar och faktauppgifter i texten/boken)(Uttrycker tankar om något liknande som jag har varit med om eller har kunskap om)
God läsförståelse

(Jag hittar och intresserar mig även för mer abstrakta ideer och budskap i texten.
ex. Diktanalys...mm)mer sammanhängande reflexioner. Jag drar paralleller till samhället och världen
Mycket god läsförståelse
(Jag skapar en helhet av textens delar tillsammans med mina egna upplevelser och erfarenheter, ideer och värderingar.)(Jag drar tydliga paralleller mellan egna erfarenheter, samhället och världen och andra texter...)

Bloggarkiv