torsdag 28 mars 2013

Vad är rubrik, ingress och brödtext?

Orangefärgat=rubrik (Väl anpassad till innehållet i artikeln.
Grönt=ingress (sammanfattar innehållet i artikeln, kan även innehålla retoriska frågor)
Rött=brödtexten (själva artikelns innehåll, med en effektiv avslutning som passar väl till inledningen)




 Lära för livet

Vad har skolan gett mig?
Det har väl alla frågat sig själva någon gång. Varför går jag här, dag ut, dag in; vad ger skolan egentligen?
Alla vet att skolan tar mycket. Skolan tar tid, halv nio till halv fyra, plus läxtid, men vad får vi?
Vi som tvingats in i den ”allmänvetande medborgar-kakformen”? Vi som tvingats lägga ner 12 år
av våra liv i skolan, vare sig vi vill eller inte, vad ger skolan oss? Jag skall svara: mycket.

Varje rast tränas vår sociala förmåga varje lunch lär man sig de allmänt accepterade reglerna för bordsskick. Varje lektion lär du dig att respektera andras åsikter och varje lektion så lär du dig att samarbeta med individer vars idéer och tankar kan vara direkta motsatser till dina.
Skolan är beredd att ge ofantligt mycket kunskap om man är beredd att ta emot gåvan.

För att förklara vad jag menar så ska jag berätta om min förra SO-lärare. Han var en ganska gammal man och hade varit lärare i omkring 25 år. På hans lektioner blev det alltid diskussioner om allt möjligt. Ämnet varierade och kunde vara vad som helst som någon ville prata om.
Ibladn var det globalisering och samhällstereotyper och ibland kunde det vara ateism och feminism. SO-läraren lyckades dock alltid, på något sätt alltid styra samtalsämnet till det han ville lära oss på lektionen. Han fick oss att ta ställning i olika frågor (drogpolitik, dödsstraff, EU, etc) som vi annars aldrig ens skulle tänka på. Han fick hela klassen (och då menar jag hela klassen inklusive de elever som vanligtvis inte ens lyssnar på läraren) att engagera sig i samhällsfrågor och han lyckade träna hela klassens diskussionsförmåga.

Nu, när jag börjat gymnasiet, märker jag hur mycket lättare det är för mig att diskutera än för andra. Förra veckan gick vi genom grunden för retorik i svenskan. Hela klassen delades upp i små grupper so efteråt parades ihop. Grupperna fick sedan komma överens om ett påstående som ena gruppen skulle försvara och den andra gruppen attackera.

Efter lite forskning om Hollands ”coffee-bars” gick diskussionen utan problem och min grupp lyckades snabbt att övetala resten av klassen att legalisering av droger skulle, till slut, leda till skapandet av fler problem än vad det skulle lösa.

Skolan ger eleverna flera erfarenheter, varav konsten att diskutera är ett, som man använder senare i livet. Det beror självklart på lärare, skola, studiemedel och elev, men vissa saker lär man sig för livet.

Bloggarkiv