Orangefärgat=rubrik (Väl anpassad till innehållet i artikeln.
Grönt=ingress (sammanfattar innehållet i artikeln, kan även innehålla retoriska frågor)
Rött=brödtexten (själva artikelns innehåll, med en effektiv avslutning som passar väl till inledningen)
Lära för livet
Vad har skolan gett mig?
Det har väl alla frågat sig själva
någon gång. Varför går jag här, dag ut, dag in; vad ger skolan
egentligen?
Alla vet att skolan tar mycket. Skolan
tar tid, halv nio till halv fyra, plus läxtid, men vad får vi?
Vi som tvingats in i den ”allmänvetande
medborgar-kakformen”? Vi som tvingats lägga ner 12 år
av våra liv i skolan, vare sig vi vill
eller inte, vad ger skolan oss? Jag skall svara: mycket.
Varje rast tränas vår sociala förmåga
varje lunch lär man sig de allmänt accepterade reglerna för
bordsskick. Varje lektion lär du dig att respektera andras åsikter
och varje lektion så lär du dig att samarbeta med individer vars
idéer och tankar kan vara direkta motsatser till dina.
Skolan är beredd att ge ofantligt
mycket kunskap om man är beredd att ta emot gåvan.
För att förklara vad jag menar så
ska jag berätta om min förra SO-lärare. Han var en ganska gammal
man och hade varit lärare i omkring 25 år. På hans lektioner blev
det alltid diskussioner om allt möjligt. Ämnet varierade och kunde
vara vad som helst som någon ville prata om.
Ibladn var det globalisering och
samhällstereotyper och ibland kunde det vara ateism och feminism.
SO-läraren lyckades dock alltid, på något sätt alltid styra
samtalsämnet till det han ville lära oss på lektionen. Han fick
oss att ta ställning i olika frågor (drogpolitik, dödsstraff, EU,
etc) som vi annars aldrig ens skulle tänka på. Han fick hela
klassen (och då menar jag hela klassen inklusive de elever som
vanligtvis inte ens lyssnar på läraren) att engagera sig i
samhällsfrågor och han lyckade träna hela klassens
diskussionsförmåga.
Nu, när jag börjat gymnasiet, märker
jag hur mycket lättare det är för mig att diskutera än för
andra. Förra veckan gick vi genom grunden för retorik i svenskan.
Hela klassen delades upp i små grupper so efteråt parades ihop.
Grupperna fick sedan komma överens om ett påstående som ena
gruppen skulle försvara och den andra gruppen attackera.
Efter lite forskning om Hollands
”coffee-bars” gick diskussionen utan problem och min grupp
lyckades snabbt att övetala resten av klassen att legalisering av
droger skulle, till slut, leda till skapandet av fler problem än vad
det skulle lösa.
Skolan ger eleverna flera erfarenheter,
varav konsten att diskutera är ett, som man använder senare i
livet. Det beror självklart på lärare, skola, studiemedel och
elev, men vissa saker lär man sig för livet.