Artikel/bedömningsmatris
Koppling till uppgiften | Du följer instruktionen för uppgiften...
(ex. rubrik, ingress, brödtext) |
Du följer instruktionen för uppgiften...
(rubrik, ingress, brödtext) |
Du följer instruktionen för uppgiften...
(rubrik, ingress, brödtext) |
Innehåll | Diskussionen är enkel men elevens åsikt framgår Åsikten stöds med minst ett argument. |
Diskussionen är utvecklad och elevens åsikt framgår tydligt. Dina argument fördjupar/utvidgar diskussionen./ex flera argument |
Diskussionen är välutvecklad och balanserad och elevens åsikt
framgår tydligt Argumenten är välvalda och hänsyn tas till eventuella motargument. |
Struktur | Din text är i huvudsak sammanhängande och begriplig Textbindningen är enkel. |
Din text är sammanhängande och strukturen är tydligt
urskiljbar t ex genom styckeindelning. Tydlig inledning och /eller avslutning. Textbindning är utvecklad |
Din text är sammanhängande och välstrukturerad t ex genom
konsekvent genomförd styckeindelning och styckemarkering samt
effektiv inledning och avslutning. Textbindningen är välutvecklad |
Språk och stil | Ordvalet är enkelt. (ex. ofta vardagliga och talspråkiga ord) Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak. (ej många bisatser, ganska korta meningar, ofta inledda med subjekt, satsradning kan förekomma) |
Ordvalet är varierat och passande för uppgiften. Ex. med
retoriska frågor i en artikel. (texten visar på medveten variation av ordval, ibland mindre vardagliga ord) Meningsbyggnaden är varierad och relativt välfungerande. ex.satsradning kan förekomma, (då skilda med kommatecken)(Vanligtvis varierade satser ofta kopplade med bindeord) |
Ordvalet är träffande, varierande och specifikt och passande
för artikeln. Exempelvis med retoriska stilmedel och formella
uttryck. Meningsbyggnaden är varierad, träffsäker och välfungerande. (ex. om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda) |
Skrivregler | Du följer i huvuvdsak skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning | Eleven följer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning | Eleven följer väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning |