onsdag 27 mars 2013

Skriva / bedömningsmatris


Artikel/bedömningsmatris



Koppling till uppgiften Du följer instruktionen för uppgiften...


(ex. rubrik, ingress, brödtext)
Du följer instruktionen för uppgiften...


(rubrik, ingress, brödtext)
Du följer instruktionen för uppgiften...


(rubrik, ingress, brödtext)
Innehåll Diskussionen är enkel men elevens åsikt framgår



Åsikten stöds med minst ett argument.
Diskussionen är utvecklad och elevens åsikt framgår tydligt.


Dina argument fördjupar/utvidgar diskussionen./ex flera argument




Diskussionen är välutvecklad och balanserad och elevens åsikt framgår tydligt

Argumenten är välvalda och hänsyn tas till eventuella motargument.
Struktur Din text är i huvudsak sammanhängande och begriplig









Textbindningen är enkel.
Din text är sammanhängande och strukturen är tydligt urskiljbar t ex genom styckeindelning.
Tydlig inledning och /eller avslutning.




Textbindning är utvecklad
Din text är sammanhängande och välstrukturerad t ex genom konsekvent genomförd styckeindelning och styckemarkering samt effektiv inledning och avslutning.

Textbindningen är välutvecklad
Språk och stil Ordvalet är enkelt.


(ex. ofta vardagliga och talspråkiga ord)







Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak.
(ej många bisatser, ganska korta meningar, ofta inledda med subjekt, satsradning kan förekomma)
Ordvalet är varierat och passande för uppgiften. Ex. med retoriska frågor i en artikel.


(texten visar på medveten variation av ordval, ibland mindre vardagliga ord)


 Meningsbyggnaden är varierad och relativt välfungerande.
ex.satsradning kan förekomma, (då skilda med kommatecken)(Vanligtvis varierade satser ofta kopplade med bindeord)
Ordvalet är träffande, varierande och specifikt och passande för artikeln. Exempelvis med retoriska stilmedel och formella uttryck.

Meningsbyggnaden är varierad, träffsäker och välfungerande.
(ex. om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda)
Skrivregler Du följer i huvuvdsak skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning Eleven följer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning Eleven följer väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning

Bloggarkiv