tisdag 19 mars 2013

Svenska (självskattning)

 Svenska ”Språket på väg” (självskattning)

Läsa/skriva







Koppling och resonemang kring det lästa... Jag intresserar mig för enkla tankegångar och faktauppgifter i texten. Jag intresserar mig för teman, budskap och ideer i texten. Jag hittar och intresserar mig även för mer abstrakta ideer och budskap i texten.
Diktanalys...författarens tankar..
Jag skapar en helhet av textens delar tillsammans med mina egna upplevelser och erfarenheter, ideer och värderingar.
Sammanfattningar kring det lästa Sammanfattar texten med stöd från lärare eller andra elever.
Visar medvetenhet om händelsernas följd eller textens olika delar och om tid och orsaker i texten...
Sammanfattar relativt självständigt..
Vidrör centrala händelser eller ideer i texten.
Sammanfattar självständigt och visar viss förståelse för vilka delar eller ideer som är viktiga, genom att ge exempel från texten Sammanfattar självständigt, och relaterar på ett övertygande sätt till centrala delar eller ideer
Dra slutsatser av det lästa Jag uttrycker en enklare tanke kring det lästa Jag uttrycker enkla tankekedjor...
Uttrycker tankar om något liknande som jag har varit med om eller har kunskap om.
Jag uttrycker utbyggda och mer sammanhängande reflexioner.


Jag drar paralleller till samhället och världen
Jag uttrycker utvecklade och mer sammansatta och komplexa reflektioner.


Jag drar tydliga paralleller mellan egna erfarenheter, samhället och världen och andra texter...
Skriva







Språklig variation
(uttryck och ordval)
















Förmåga att gestalta




Jag använder de flesta ord på ett lämpligt sätt


Jag undviker ord som jag tycker är svåra eller ovanliga


ofta vardagliga och enkla talspråkiga ord.




Jag gestaltar inget extra i mina texter...
Jag prövar ibland ord som jag tycker är svåra eller ovanliga och jag lyckas då ganska bra med användningen


Min text visar viss variation i ordval.




Jag använder både enklare och svårare ord och då oftast på ett lämpligt sätt...
Jag försöker variera mitt ordval/synonymer






Ibland använder jag specifika eller abstrakta, skriftspråkliga och mindre vardagliga ord.



Jag växlar mellan personligt och allmänt...
Jag använder en variation av ord på ett kreativt och lämpligt sätt som berikar läsningen.
Meningsbyggnad Jag använder oftast enkel men välfungerande meningsbyggnad.


(ej många bisatser), ganska korta meningar, inledda med subjekt.
Satsradning kan förekomma.
Jag prövar en mer avancerad meningsbyggnad och lyckas då ibland väl med konstruktionen.


(ej många bisatser), ofta ganska korta, ofta inledda med subjekt.
Satsradning kan förekomma (då skilda med kommatecken)
Jag har oftast väl fungerande meningsbyggnad även i långa meningar..


Satserna inom meningarna är ofta kopplade med bindeord. Varierade satser
Jag använder en välfungerande meningsbyggnad i både i enklare och mer komplexa konstruktioner vilket ger ett behagligt flyt i texten...


Om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda
Ge och ta respons Jag behöver tydligt stöd för att utveckla innehåll, struktur och språk i min text. Jag kan ge och ta enklare respons. Jag försöker förbättra min text utifrån respons Jag kan ge och ta respons och utvecklar utifrån responsen innehåll, struktur och språk i min text Jag kan ge och ta respons och utvecklar utifrån responsen mina texter.
Jag arbetar hela tiden medvetet med respons för att förbättra mina texter
Att föra fram en åsikt


Att resonera
Jag behöver stöd av frågor för att föra fram en åsikt/ föra ett resonemang Jag kan föra fram en egen åsikt som är underbyggd med något argument/enkelt resonemang Jag för fram åsikter som är underbyggda med flera argument/eller utvecklat resonemang (kring fördelar och nackdelar osv) Jag för fram åsikter som alltid är underbyggda/ resonerar nyanserat och välutvecklat.
Användning av tecken Jag använder oftast punkt, frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt.


Dessa tecken följs av stor bokstav.
Jag använder oftast punkt, frågetecken och utropstecken på ett lämpligt sätt så att läsningen av texten underlättas.


Jag använder en variation av skiljetecken och andra skrivtecken, oftast på ett lämpligt sätt.


Jag använder en variation av skiljetecken och andra skrivtecken, oftast på ett lämpligt och kreativt sätt.
Stavning Jag stavar de flesta ord på ett lämpligt sätt. Jag gör vissa återkommande stavfel. Jag prövar ibland svårare ord och jag lyckas då ganska väl med stavningen Jag stavar oftast på ett för genren lämpligt sätt.

Granska Jag behöver stöd för att söka information Jag kan söka information och använder olika källor. Jag kan resonera om informationens och källornas trovärdighet och relevans. Jag resonerar och värderar källornas trovärdighet på ett välutvecklat sätt
Tala







Att presentera ett innehåll Min muntliga presentation är uppbyggd så att man i stort sett kan ta till sig och förstå innehållet.
Behöver visst stöd.
Min muntliga presentation är uppbyggd så att man tar till sig och förstår innehållet.
Min text är begriplig för lyssnarna som också förstår mitt syfte. Aktiv kontakt med de som lyssnar. Självständig mot källan.



Muntligt gör jag lämpliga och finessrika språk- och stilval utifrån syfte och dem som lyssnar. Anpassar röst,gestik och mimik till de som lyssnar. Jag låter olika källor samspela.
Att delta i diskussion/samtal




Att leda ett samtal
Jag deltager sparsamt i samtal/diskussioner.
Jag behöver stöd för att deltaga/leda /samtal
Jag deltager med frågor och argument i samtal/diskussioner Jag utvecklar innehållet i samtalet genom att t ex argumentera, ställa frågor, analysera värdera och jämföra Jag utvecklar innehållet i ett samtal genom att sammanfatta, tolka dra slutsatser och föreslå lösningar.

Bloggarkiv