Efter påsklovet jobbar vi med skräck. Vi utgår från litteraturhistoria och epoken romantiken då författare började intressera sig mer för människans inre känsla, fantasi, romantik, kärlek, även vilka mysterier vi kan hitta i naturen och skräck.
Romantiken
Romantiken var till stor del en proteströrelse mot upplysningens hyllning av förnuft,vetenskap och samhällskritik.
Man hyllade den inre känslan; den subjektiva upplevelsen, fantasin och känslan. Inriktningen blev en stor rörelse i länder som England, Tyskland och Frankrike.
Johann Wolfgang von Goethe (Tyskland) skapade med Den unge Werthers lidanden en våg av sorgtyngda unga ur borgarklassen(som var de som hade möjlighet att lägga tid på skönlitteratur). Kärleken i romantikens litteratur var oftast omöjlig – i många fall handlade det inte ens om kärlek till en person utan kärleken var istället riktad mot känslan och upplevelsen istället för själva personen som man var kär i. En liknande inställning till kärleken fanns också hos de engelska poeterna William Wordsworth, Samuel Coleridge och John Keats.
Romantiken hyllade också det främmande, det exotiska, det mystiska och framför allt det skrämmande. I England skrev Mary Shelley Frankenstein, som kom att inleda monstergenren som bara blir större och större. Monstret var en känslosam varelse fastän han såg ut som ett monster.
Victor Hugo (Frankrike) går ännu längre i sin roman Ringaren i Notre Dame där monster istället blir den utsatte och folket blir monster när de behandlar honom illa. En annan välkänd författare från denna tid är Edgar Allan Poe, som skrev såväl skräcknoveller som Den svarta katten och deckare. Typiskt för romantiken är alltså stora känslor och ett poetiskt språk.
Skräck
Inför arbetet med skräck kommer vi att låta oss inspireras av följande klassiska och moderna berättelser.
Frankensteins monster av Mary Shelly
Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo
Den svarta katten av Edgar Allen Poe
Dracula av Bramstoker
Låt den rätte komma in av Ajvide Lindqvist (klassbok/vårterminen?)
Fler...
Filmer
Låt den rätte komma in
Uppgift: (uppstart vecka
Vi avslutar med att du/ni skriver en kortare "skräckis" och med din skräckis som manus du/ni en egen skräckfilm.
Tänk på
Er skräckis ska på något sätt visa att ni influerats av romantikens ideer och/eller av någon eller flera av de berättelser som vi arbetat med.
Max 5min
Tid för arbetet med filmen:
Max 5 svensklektioner