Du kommer under detta arbetsområde få lära dig mer om språkliga drag och stilistiska skillnader.
Mål:
Att du utvecklar ditt eget språk
Att du förbättra dina texter med hjälp av kamratrespons
Att du utvecklar din förmåga att ge utvecklad och nyanserad respons
Att du blir bättre på att ge omdömen på texters innehåll och uppbyggnad
Bedömning:
Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad.
Du kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad
Du kan ge välutvecklade och nyanserade omdömen om texters innehåll, språk och uppbyggnad
Metod:
Vi läser olika böcker som utgår från 1900talet och Världskrigens tid.
Du läser och lär dig jämföra/analysera böckernas språk och stil.
Del 1
Du läser boken "Strimmor av hopp" (finns ca 35 exemplar) (halva klassen börjar)
Uppgift varje vecka:
Du skriver en kortare reflektion/tanke kring boken varje vecka.
Du diskuterar din tanke/reflektion kring boken med en kompis varje vecka.
Avslutande uppgifter till boken "Strimmor av hopp"
-Gestalta en av karaktärerna i boken (inre/yttre/omkring) (max 300ord)
-Välj ett stycke ur boken där du tycker att författaren med god språklig variation (ex. ordval och formuleringar/meningsbyggnad/beskrivningar) lyckas levandegöra och förstärka sin text. Motivera ditt val. (Max 200ord)
-Vilka språkliga drag kan du hitta i boken? (Hur är boken uppbyggd/berättarperspektiv/bildspråk/tillbakablickar/parallellhandling/miljö och personbeskrivningar/inre- yttre dialog) (max 150ord)
-Beskriv bokens tema och motiv. Gör detta genom att formulera en diskussionsfråga kring antingen tema eller motiv.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Del 2
Du väljer/läser någon/några av följande böcker.
"Ett regn av bomber" (lättläst) 4styck
"Molnfri bombnatt" 8styck
"Ulrike och kriget" 4styck
"Boktjuven" 4styck
"Simon och ekarna" (lättläst) 4styck
"Godnatt Mister Tom" 30styck
"En ö i havet" 4styck
"Tårar i havet" 2styck
"Anne Franks dagbok" 1 styck
"Pojken på bergets topp" 8styck
"Svarta rosor" 4styck
"Återstoden av dagen" 2styck
"I morgon när kriget kom" 15styck
"Heidi Fried" Frågor jag fått... 20styck
Uppgift varje vecka:
Du skriver en kortare reflektion/tanke kring boken varje vecka.
Du diskuterar din tanke/reflektion kring boken med en kompis varje vecka.
Avslutande uppgift:
Du jämför två eller flera av böckerna med varandra där du utgår från böckernas "Språk och stil"
Förbered en diskussionsfråga.
Muntligt och skriftligt.