Krönika kommer från grekiska ordet chronos som betyder tid. I en krönika tittar man ofta bakåt i tiden för att reflektera, det vill säga tänka över saker som hänt.
När du skriver en krönika tänk på att:
- berätta om en personlig upplevelse i vardagen.
- iaktta saker som andra inte ser eller tänker på
- i ord måla upp bilder och gärna använda lite humor där det passar
- skriva med ett personligt språk
- låta läsaren få känna igen sig i situationen
- ge dina åsikter och kommentera det upplevda
- ifrågasätta och fundera över hur folk uppför sig
- till skillnad mot ett reportage finns det INTE miljö- eller personbeskrivningar, och inga intervjuer.
- Det ska gärna vara ett ämne som berör skribenten (den som skriver).
- det kan också vara ett ämne som är aktuellt just nu. För er kan det t.ex. skolbetyg, bättre skolmat eller gymnasieval.
- den kan vara personlig, överdriven eller lite arg.
- syftet med en krönika är att väcka känslor och eftertanke.
Hur är krönikan uppbyggd?
1. Inledning: Rubrik. Vad handlar din krönika om? Det ska läsaren förstå bara genom att läsa rubriken. Det ska också finnas en inledning med bakgrundsinformation och som sammanfattar vad resten av krönikan handlar om.
2. Fördjupning: Brödtexten som är den mest omfattande delen i en krönika. Det är textens huvuddel.
3. Avslutning: I avslutningen sammanfattar du vad texten handlat om och kan också försöka komma med en lösning på "problemet" som krönikan diskuterat.
Metodik
Förförståelse/Modelltexter
1. Läs
"Låt pennan tala" Åsa Anderberg Strolla Sydsvenskan (Genrekoden)
Frågor till krönikan
Textfrågor
a) Varför räckte inte krönikören upp handen då hon gick på gymnasiet?
b) Vilka genretypiska drag kan du hitta i texten?
Läsa mellan raderna
a) Varför var krönikören inte med i elevrådet eller i fotokatalogen?
b) varför var hon frustrerad efter paneldebatten?
Utanför texten
Varför är känslan som krönikören har speciellt ovanlig?
2. Läs krönikor.
"Demonstranterna är vår tids freaks" (Alex Schulman/ Aftonbladet 3.4.2010)
"Funktionshindrade får inte jobb
- utan sysselsättning" (Jesper Odelberg/komiker. svt.se)
"Problemlösning på tåget" (Louise Cronholm Kristianstadsbladet 24.6.2008)
"Ett eget rum dit föräldrarnas kvävande trygghet inte når" (Lotta Olsson 9.12.2002)
3. Granska en krönika (Robert Aschberg)
Svara på frågorna
4. Bildspråk
4. Bildspråk
5. Skriv en krönika. (två och två)
Vad kan ni skriva om? (Inspiration)
Man ska inte vara så självisk
Det är onödigt att köpa dyra väskor
Musik är som meditation
Demonstranter är vår tids freaks
Kläderna gör inte kvinnan
Skönare med drönare
Det är bara rikas ansvar att hjälpa fattiga
Människor tränar mer än tidigare
Han hittar ingenstans att bo
TicToc - TackTack
Musik är en lisa för själen
Jag vill avskräcka folk från att bli terrorister
Hon tycker det är för mycket folk på stan
Alla kan inte åka till månen
Idrott är inget för mig
Hundar borde bo på landet
TucTuc - nej tack
6. Ge respons på krönikan
7 De och dem
8. "Far o flyg" (Ge respons på krönikor)
9. Synonymer
10. Skriv en krönika enskilt i "skarpt läge"