torsdag 20 april 2017

Presentera en historisk person



Undersök och presentera en historisk person från 1900-talet
Ditt uppdrag går ut på att du skall samla information om en person som lämnat ett "demokratiskt" avtryck i historien. Det du i praktiken ska göra är att samla information om personen, skriva ett manus samt förbereda och genomföra en muntlig presentation av personen.

Vad ska finnas med?
När och var levde personen?
Vilken bakgrund, familj, historia etc. hade personen?
Vad har gjort personen berömd?
Vilken demokratisk påverkan har personen haft på modern tid?
Vilka positiva och negativa sidor kan du se hos personens handlingar/verk?




Arbetsgång:
1. Samla information. 􏰀
2. Sortera informationen. Ta ut det som du tycker är viktigt för uppgiften. 􏰀 3. Gör ett manus och förbered ett föredrag. 􏰀
4. Framför föredraget för någon i klassen som ger respons. 􏰀
5. Bearbeta manus och framträdande. 􏰀􏰀
6. Ny responsrunda
7. Framförande



Ramar
Redovisas vecka 18 och 19. Antal lektioner för arbetet: 6 st
Bedömning
E
C
A
Presentation
Jag framför enkla och till viss del underbyggda argument
Utvecklade och relativt väl underbyggda argument
Välutvecklade och välunderbyggda argument
Kommunikation
Jag visar viss anpassning till mottagaren t ex genom att titta upp, tala tydligt och visa engagemang
Jag visar relativt god anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera på ett intresseväckande och engagerat sätt.
Jag visar god anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera underlaget på ett intresseväckande och engagerat sätt
Språk
Jag använder ett i huvudsak fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval
Jag använder ett relativt väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval
Jag använder ett väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval

Bloggarkiv