Formativ bedömning (elevanpassad)
SKRIVA
(argumenterande
texter/berättande texter/sammanfattningar mm)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nivå
1
|
Nivå
2
|
Nivå
3
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koppling till uppgiften
|
Jag följer vanligtvis
instruktionen för uppgiften... Mina texter fungerar i huvudsak för sitt
syfte. (Ex.artiklar/rubrik, ingress, argument. eller noveller/fåtal personer,
peripeti/gestaltning...)
|
Jag följer
instruktionen för uppgiften...
Mina texter fungerar relativt väl för sitt syfte
|
Jag följer
instruktionen för uppgiften... Mina texter fungerar väl för sitt syfte.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innehåll/åsikter
|
Min diskussion är enkel
men min åsikt framgår (Ex. Artikel/Min åsikt stöds med minst ett argument.)
|
Min diskussion är
utvecklad och min åsikt framgår tydligt. (Ex Artikel/Mina argument
fördjupar/utvidgar diskussionen./ex flera argument)
|
Min diskussionen är
välutvecklad och balanserad och min åsikt framgår tydligt (Ex. Artikel/Min
argument är välvalda och tar hänsyn till eventuella motargument.)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Struktur
|
Min text är i huvudsak
sammanhängande och begriplig Min textbindning är enkel.
|
Min text är
sammanhängande och strukturen är tydlig t ex genom styckeindelning. Tydlig
inledning och /eller avslutning. Min textbindning är utvecklad
|
Min text är
sammanhängande och välstrukturerad t ex genom konsekvent styckeindelning samt
effektiv inledning och avslutning. Min textbindning är välutvecklad
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Språk och stil
|
Mitt ordvalet är
enkelt. (ex. ofta vardagliga och talspråkiga ord) Min meningsbyggnad fungerar
i huvudsak. (ej många bisatser, ganska korta meningar, ofta inledda med
subjekt, satsradning kan förekomma)
|
Mitt ordval är varierat
och passande för uppgiften. Ex. med retoriska frågor i en artikel. (variation
av ordval, ibland mindre vardagliga ord) Min meningsbyggnaden är varierad och
relativt välfungerande. (ex.satsradning kan förekomma, (då skilda med
kommatecken)(Vanligtvis varierade satser ofta kopplade med bindeord)
|
Mitt ordval är
träffande, varierande och specifikt och passande för uppgiften/artikeln.
Exempelvis med retoriska stilmedel och formella uttryck. Min meningsbyggnad
är varierad, träffsäker och välfungerande. (ex. om satsradning förekommer är
de stilistiskt medvetet genomförda)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag följer i huvudsak
skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gestaltning
|
Jag skriver enkla
gestaltningar
|
Jag skriver utvecklade
gestaltningar
|
Jag skriver väl
utvecklade gestaltningar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag skriver enkla
sammanfattningar
|
Jag skriver utvecklade
sammanfattningar
|
Jag skriver väl
utvecklade sammanfattningar
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TALA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nivå
1
|
Nivå
2
|
Nivå
3
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag framför enkla och
till viss del underbyggda argument
|
Utvecklade och relativt
väl underbyggda argument
|
Välutvecklade och
välunderbyggda argument
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jag visar viss
anpassning till mottagaren t ex genom att titta upp, tala tydligt och visa
engagemang
|
Jag visar relativt god
anpassning till mottagaren genom att titta upp, tala tydligt och presentera
på ett intresseväckande och engagerat sätt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag använder ett i
huvudsak fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval
|
Jag använder ett
relativt väl fungerande språk för ämnet och mottagaren ex ordval
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Leda en diskussion
|
Jag initierar diskussion
med en egen åsikt eller genom att ge någon ordet Fördelar vid behov ordet
mellan deltagarna Gör ett försök att sammanfatta diskussionen
|
Jag fördelar vid behov
ordet mellan deltagarna på ett relativt väl funderande sätt Återför
diskussionen till ämnet vid behov Gör en rimlig sammanfattning av
diskussionen
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deltaga i diskussion
|
Jag lyssnar, ställer
frågor och framför åsikter som till viss del för diskussionen framåt
Praktiserar turtagning till viss del Jag klarar i viss utsträckning att tala
tydligt och visa engagemang
|
Jag lyssnar, ställer
frågor och framför åsikter som för diskussionen framåt Praktiserar turtagning
relativt väl Jag klarar relativt väl att tala tydligt och visa engagemang
|
Jag lyssnar, ställer
frågor och framför åsikter som för diskussionen framåt och fördjupar eller
breddar dem Jag praktiserar turtagning väl Jag klarar väl att tala tydligt
och visa engagemang
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Jag framför åsikter med
enkla och till viss del underbyggda argument
|
Jag framför åsikter med
utvecklade och relativt väl underbyggda argument
|
Jag framför åsikter med
välutvecklade och väl underbyggda argument
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
LÄSA
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nivå
1
|
Nivå
2
|
Nivå
3
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Läsflyt
|
Jag läser med flyt
|
Med gott flyt
|
Med mycket gott flyt
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Läsförståelse
|
God läsförståelse (Jag
hittar och intresserar mig även för mer abstrakta ideer och budskap i texten.
ex. Diktanalys...mm)mer sammanhängande reflexioner. Jag drar paralleller till
samhället/världen
|
Mycket god
läsförståelse (Jag skapar en helhet av textens delar tillsammans med mina
egna upplevelser och erfarenheter, ideer och värderingar.)(Jag drar tydliga
paralleller mellan egna erfarenheter, samhället och världen och andra
texter...)
|
Granska källor
minst två källor, värdera dina källor, (primära eller sekundära källor),
kan man lita på dina källor, vem står bakom dina källor, kan det vara skvaller?
Webbsida:
Vem har gjort sidan?
Varför är webbsidan gjord?
Hur ser sidan ut?
(finns fungerande länkar/granskad-datum/källor/kontaktinfo)
Jämför källorna,
använd två/flera källor,
värdera dina källor, (primära eller sekundära källor),
kan man lita på dina källor, vem står bakom dina källor, kan det vara skvaller?
flera källor,
värdera dina källor, (primära eller sekundära källor),
kan man lita på dina källor, vem står bakom dina källor, kan det vara skvaller?