Läsa och skriva
· Lässtrategier för att
förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters
budskap, tema och motiv
samt deras syften, avsändare och sammanhang.
· Strategier för
att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad
och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
· Olika sätt att bearbeta
egna texter till innehåll och form. Hur man ger och
tar emot respons på texter.
· Redigering och
disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner
för språkbehandling i digitala medier.
· Språkets struktur med stavningsregler,
skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
· Ordböcker och andra
hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
· Att leda ett samtal,
formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
· Muntliga presentationer
och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och
samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll
och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel,
till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga
presentationer.
· Skönlitteratur
för ungdomar och vuxna från olika tider,
från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som
belyser människors villkor
och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och
myter.
· Språkliga drag,
uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna.
Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och
yttre dialoger.
· Några skönlitterära
genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
· Några skönlitterärt
betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga
världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken
har tillkommit i.
· Beskrivande, förklarande, utredande,
instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar,
vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften,
innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
· Texter som
kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska
komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier,
teaterföreställningar och webbtexter.
· Kombinationer av
olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av
argumentation.
Språkbruk
· Språkliga
strategier för att minnas och lära genom att
identifiera nyckelord och föra anteckningar.
· Ord och begrepp som
används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och
värdeladdning.
· Nya ord i språket, till
exempel lånord.
· Skillnader i
språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
· Språkets betydelse för
att utöva inflytande och för den egna identitetsutvecklingen.
· Etiska och moraliska
aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och
sammanhang.
· Språkbruk i
Sverige och Norden. Några varianter
av regionalt färgat talspråk i Sverige och olika språk i
Norden. Några kännetecknande ord och begrepp samt skillnader och likheter
mellan de olika språken.
· Språkbruk genom
tiderna. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning
i samhället.
· Informationssökning på
bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
· Hur man sovrar i en stor
informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt
förhållningssätt.