måndag 23 november 2015

Centralt innehåll för svenska år 7-9


Läsa och skriva

·       Lässtrategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
·       Olika sätt att bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
·       Redigering och disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
·       Språkets struktur med stavningsregler, skiljetecken, ordklasser och satsdelar.
·       Ordböcker och andra hjälpmedel för stavning och ordförståelse.


Tala, lyssna och samtala
·       Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
·       Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
·       Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
·       Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
·       Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
·       Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
·       Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
·       Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.

Språkbruk
·       Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
·       Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
·       Nya ord i språket, till exempel lånord.
·       Språkets betydelse för att utöva inflytande och för den egna identitetsutvecklingen.
·       Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
·       Informationssökning på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.

·       Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.

Bloggarkiv