Läsa och skriva
·
Lässtrategier för att
förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters
budskap, tema och motiv samt deras syften, avsändare och sammanhang.
·
Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras
typiska uppbyggnad och språkliga drag.
Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
·
Olika sätt att
bearbeta egna texter till innehåll och form. Hur man ger och tar emot respons på texter.
·
Redigering och
disposition av texter med hjälp av dator. Olika funktioner för språkbehandling i digitala medier.
·
Ordböcker och andra
hjälpmedel för stavning och ordförståelse.
Tala, lyssna och samtala
·
Att leda ett samtal,
formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
·
Muntliga
presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade
från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika
hjälpmedel, till exempel digitala verktyg, för att planera och genomföra
muntliga presentationer.
·
Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
·
Språkliga drag,
uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna.
Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och
yttre dialoger.
·
Några skönlitterära
genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
·
Några skönlitterärt
betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga
världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken
har tillkommit i.
·
Beskrivande,
förklarande, utredande, instruerande och
argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter,
arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och
språkliga drag.
·
Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska
komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier,
teaterföreställningar och webbtexter.
·
Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med
inslag av argumentation.
Språkbruk
·
Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord
och föra anteckningar.
·
Ord och begrepp som används för att
uttrycka känslor, kunskaper och åsikter.
Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
·
Nya ord i språket, till
exempel lånord.
·
Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och
med vilket syfte man
kommunicerar.
·
Språkets betydelse
för att utöva inflytande och för den egna identitetsutvecklingen.
·
Etiska och moraliska
aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i olika medier och sammanhang.
·
Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige Några varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige och olika språk i Norden. Några
kännetecknande ord och begrepp samt skillnader och likheter mellan de olika
språken.
·
Språkbruk genom tiderna.De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
·
Informationssökning
på bibliotek och på Internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
·
Hur man sovrar i en
stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt
förhållningssätt.