lördag 8 november 2014

Sagor


Ett gammalt bergtroll





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intro:
Sagans ingredienser
(Det var en gång..., Snipp snapp snut, förvandlingar, obestämd tid, obestämd plats, magiska tal, personerna - prinsar, prinsessor, vallpojkar, troll, ont och gott, övernaturliga inslag, motsatser,   mm)


Vilka sagor känner ni till?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vilka ingredienser kommer ni ihåg? Skriv. Jobba i par.
Redovisa en ingrediens i taget (Vem kan flest?)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inspiration - filmen "El gato maestro" - Hur många olika sagor kan ni identifiera i filmen?


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Uppgift
Folksagor och konstsagor

A. Grupp/paruppgift
Ni ska läsa minst en folksaga och en konstsaga högt för varandra.


B. Enskild uppgift/Skriv på Showbie
1. Sammanfatta sagorna kortfattat, 5-10 meningar. Du måste ha med sagans namn, vilken
typ av saga det är och ev. författare.

2. Analysera och beskriv vilka sagoingredienser som finns med i båda sagorna.

3. Skriv vad sagans har för syfte, t.ex. lära något (vad?) eller underhålla och roa.

4. Eget omdöme: vad tycker du om sagan? Bra/dålig, rolig/tråkig, spännande, konstig…
Motivera ditt svar!

5. Jämför.
Hittar du några skillnader/likheter mellan en konstsaga och en folksaga. Motivera.


Du kan skriva alltihop i en sammanhängande text om du vill.






-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mästerkatten bildkälla wikipedia


Läs "Prinsessan från Kattenborg" (finns på Showbie)

Frågor:
-Vilka personer möter vi i sagan?
-Vilka egenskaper har katten?
-Karakterisera flickan, kungen, änkedrottningen och jätten
-Vad i denna saga är typiskt för en saga?
-Denna saga är också humoristisk. På vilket sätt?
-Denna saga liknar två andra kända sagor. Vilka? Vad handlar de om? Vem har skrivit dem?

-Förklara de svåra orden?
torparfolk/slåtterfolk, träta, slev, paltor, bolster, tagelstrå, löje, ömse sidor, gemål, lynne, fager, mana (uppmana)

Gemensam diskussion kring frågorna i hela klassen.





- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
(Om du/ni hinner...)


Berätta en saga för varandra

För att öva din muntliga färdighet ska du berätta en saga för en klasskamrat.
-Förbered dig genom att välja en saga. 
-Läs igenom sagan noga några gånger.
-Öva dig på att berätta sagan.
-Berätta sagan för din klasskamrat


Förslag på sagor att återberätta:
Stadsmusikanterna från Bremen, De tre bockarna Bruse, Vänner i liv och död, Kung Trastskägg, Dummerjöns, Trollet som inte hade hjärtat på sig, Tumme-liten, Svinaherden, Den tappre svinaherden 


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





HC Andersen
Sammanfattning och stödord/nyckelord


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(...om vi hinner)

Bröderna Grimm /bildspel/ frågor och svar


Bröderna Grimm


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(...om vi hinner)
Gustav Fröding


En gammal bergakung (Fröding)






-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Skriv en saga. 
(mottagare)



Länk


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Animera
Animera Er färdiga saga i "Puppetpals" eller annat lämpligt program.




Presentera sagan

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






Vi avslutar arbetet med sagor.



--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

...grammatik de sista två veckorna


God Jul!




Bloggarkiv