Ett gammalt bergtroll |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Intro:
Sagans ingredienser
(Det var en gång..., Snipp snapp snut, förvandlingar, obestämd tid, obestämd plats, magiska tal, personerna - prinsar, prinsessor, vallpojkar, troll, ont och gott, övernaturliga inslag, motsatser, mm)
Uppgift
Folksagor och konstsagor
A. Grupp/paruppgift
Ni ska läsa minst en folksaga och en konstsaga högt för varandra.
B. Enskild uppgift/Skriv på Showbie
1. Sammanfatta sagorna kortfattat, 5-10 meningar. Du måste ha med sagans namn, vilken
typ av saga det är och ev. författare.
2. Analysera och beskriv vilka sagoingredienser som finns med i båda sagorna.
3. Skriv vad sagans har för syfte, t.ex. lära något (vad?) eller underhålla och roa.
4. Eget omdöme: vad tycker du om sagan? Bra/dålig, rolig/tråkig, spännande, konstig…
Motivera ditt svar!
5. Jämför.
Hittar du några skillnader/likheter mellan en konstsaga och en folksaga. Motivera.
Du kan skriva alltihop i en sammanhängande text om du vill.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Läs "Prinsessan från Kattenborg" (finns på Showbie)
Frågor:
-Vilka personer möter vi i sagan?
-Vilka egenskaper har katten?
-Karakterisera flickan, kungen, änkedrottningen och jätten
-Vad i denna saga är typiskt för en saga?
-Denna saga är också humoristisk. På vilket sätt?
-Denna saga liknar två andra kända sagor. Vilka? Vad handlar de om? Vem har skrivit dem?
Intro:
Sagans ingredienser
(Det var en gång..., Snipp snapp snut, förvandlingar, obestämd tid, obestämd plats, magiska tal, personerna - prinsar, prinsessor, vallpojkar, troll, ont och gott, övernaturliga inslag, motsatser, mm)
Vilka sagor känner ni till?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vilka ingredienser kommer ni ihåg? Skriv. Jobba i par.
Redovisa en ingrediens i taget (Vem kan flest?)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inspiration - filmen "El gato maestro" - Hur många olika sagor kan ni identifiera i filmen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppgift
Folksagor och konstsagor
A. Grupp/paruppgift
Ni ska läsa minst en folksaga och en konstsaga högt för varandra.
B. Enskild uppgift/Skriv på Showbie
1. Sammanfatta sagorna kortfattat, 5-10 meningar. Du måste ha med sagans namn, vilken
typ av saga det är och ev. författare.
2. Analysera och beskriv vilka sagoingredienser som finns med i båda sagorna.
3. Skriv vad sagans har för syfte, t.ex. lära något (vad?) eller underhålla och roa.
4. Eget omdöme: vad tycker du om sagan? Bra/dålig, rolig/tråkig, spännande, konstig…
Motivera ditt svar!
5. Jämför.
Hittar du några skillnader/likheter mellan en konstsaga och en folksaga. Motivera.
Du kan skriva alltihop i en sammanhängande text om du vill.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mästerkatten bildkälla wikipedia |
Läs "Prinsessan från Kattenborg" (finns på Showbie)
Frågor:
-Vilka personer möter vi i sagan?
-Vilka egenskaper har katten?
-Karakterisera flickan, kungen, änkedrottningen och jätten
-Vad i denna saga är typiskt för en saga?
-Denna saga är också humoristisk. På vilket sätt?
-Denna saga liknar två andra kända sagor. Vilka? Vad handlar de om? Vem har skrivit dem?
-Förklara de svåra orden?
torparfolk/slåtterfolk, träta, slev, paltor, bolster, tagelstrå, löje, ömse sidor, gemål, lynne, fager, mana (uppmana)
Gemensam diskussion kring frågorna i hela klassen.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
(Om du/ni hinner...)
Berätta en saga för varandra
För att öva din muntliga färdighet ska du berätta en saga för en klasskamrat.
-Förbered dig genom att välja en saga.
-Läs igenom sagan noga några gånger.
-Öva dig på att berätta sagan.
-Berätta sagan för din klasskamrat
Förslag på sagor att återberätta:
Stadsmusikanterna från Bremen, De tre bockarna Bruse, Vänner i liv och död, Kung Trastskägg, Dummerjöns, Trollet som inte hade hjärtat på sig, Tumme-liten, Svinaherden, Den tappre svinaherden
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HC Andersen
Sammanfattning och stödord/nyckelord
(...om vi hinner)
En gammal bergakung (Fröding)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skriv en saga.
(mottagare)
Länk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Animera
Animera Er färdiga saga i "Puppetpals" eller annat lämpligt program.
Presentera sagan
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi avslutar arbetet med sagor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
...grammatik de sista två veckorna
God Jul!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
(Om du/ni hinner...)
Berätta en saga för varandra
För att öva din muntliga färdighet ska du berätta en saga för en klasskamrat.
-Förbered dig genom att välja en saga.
-Läs igenom sagan noga några gånger.
-Öva dig på att berätta sagan.
-Berätta sagan för din klasskamrat
Förslag på sagor att återberätta:
Stadsmusikanterna från Bremen, De tre bockarna Bruse, Vänner i liv och död, Kung Trastskägg, Dummerjöns, Trollet som inte hade hjärtat på sig, Tumme-liten, Svinaherden, Den tappre svinaherden
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
HC Andersen
Sammanfattning och stödord/nyckelord
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(...om vi hinner)
Bröderna Grimm /bildspel/ frågor och svar
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------(...om vi hinner)
Bröderna Grimm /bildspel/ frågor och svar
Bröderna Grimm |
(...om vi hinner)
Gustav Fröding |
En gammal bergakung (Fröding)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skriv en saga.
(mottagare)
Länk
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Animera
Animera Er färdiga saga i "Puppetpals" eller annat lämpligt program.
Presentera sagan
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi avslutar arbetet med sagor.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
...grammatik de sista två veckorna
God Jul!