| Ge kamratrespons |
Bedömning
| Bedömning | Bedömning |
Skriva |
|
|
| |
Skriva med koppling till uppgift |
Koppling till uppgiften.
Är rubriken (och ev
ingressen) lämplig?
Vill man läsa vidare
Varför?
Handlar texten om rätt
saker?
(Finns inledning? ingress,
rubrik och argument,
Behövs det i denna text?)
| Koppling till uppgiften
Du följer instruktionen för uppgiften...
(ex. Inledning, rubrik, ingress, brödtext eller annat) | Koppling till uppgiften
Du följer instruktionen för uppgiften...
(ex. inledning, rubrik, ingress, brödtext) | Koppling till uppgiften
Du följer instruktionen för uppgiften...
(ex. inledning, rubrik, ingress, brödtext) |
Skriva med innehåll och åsikt |
Innehåll/åsikt
Förstår man vilken åsikt
författaren har?
Förstår man vad författaren
menar?
Finns många bra argument?
Fördelar/nackdelar. Ge
exempel
| Innehåll/åsikt
Diskussionen är enkel men elevens åsikt framgår
Ex Artikel/Åsikten stöds med minst ett argument.
| Innehåll/åsikt
Diskussionen är utvecklad och elevens åsikt framgår tydligt.
Ex Artikel/Dina argument fördjupar/utvidgar diskussionen./ex flera argument
| Innehåll/åsikt
Diskussionen är välutvecklad och balanserad och elevens åsikt framgår tydligt
Ex Artikel/Argumenten är välvalda och hänsyn tas till eventuella motargument. |
Skriva med bra struktur |
Struktur
Hänger inledning och
avslutning samman på ett
bra sätt?
Styckeindelning?
Textbindning? Ge exempel.
|
Struktur
Din text är i huvudsak sammanhängande och begriplig
Textbindningen är enkel. |
Struktur
Din text är sammanhängande och strukturen är tydligt urskiljbar t ex genom styckeindelning.
Tydlig inledning och /eller avslutning.
Textbindning är utvecklad |
Struktur
Din text är sammanhängande och välstrukturerad t ex genom konsekvent genomförd styckeindelning och styckemarkering samt effektiv inledning och avslutning.
Textbindningen är välutvecklad |
Skriva med bra språk och stil |
Språk och stil
Försöker författaren variera
sitt ordval.
Satsradning? Retoriska
frågor? Växlar författaren
mellan personligt och
allmänt på ett bra sätt?
Ge exempel.
Tydligt språk?
|
Språk och stil
Ordvalet är enkelt.
(ex. ofta vardagliga och talspråkiga ord)
Meningsbyggnaden fungerar i huvudsak.
(ej många bisatser, ganska korta meningar, ofta inledda med subjekt, satsradning kan förekomma) |
Språk och stil
Ordvalet är varierat och passande för uppgiften. Ex. med retoriska frågor i en artikel.
(texten visar på medveten variation av ordval, ibland mindre vardagliga ord)
Meningsbyggnaden är varierad och relativt välfungerande.
(ex.satsradning kan förekomma, (då skilda med kommatecken)(Vanligtvis varierade satser ofta kopplade med bindeord) |
Språk och stil
Ordvalet är träffande, varierande och specifikt och passande för artikeln. Exempelvis med retoriska stilmedel och formella uttryck.
Meningsbyggnaden är varierad, träffsäker och välfungerande.
(ex. om satsradning förekommer är de stilistiskt medvetet genomförda)
|
Skriva med gestaltningar |
Gestaltningar
Hur lyckas kamraten med
detta? Ges exempel på bra
detaljer/synonymer.
Miljöbeskrivningar... finns
det? Behövs det?
Tidstypiska detaljer/exempel, finns det? |
Gestaltningar
Enkla gestaltningar |
Gestaltningar
Utvecklade gestaltningar |
Gestaltningar
Välutvecklade gestaltningar |
Skriva bra sammanfattningar | Sammanfatta
Sammanfattar din kamrat det viktigaste i texten?
Hittar kamraten textens ”kärna”? | Sammanfatta
Enkla kronologiska sammanfattningar | Sammanfatta
Utvecklade sammanfattningar | Sammanfatta
Välutvecklade sammanfattningar |
Använda skrivregler
| Skrivregler
Stor bokstav, punkt, skiljetecken, styckeindelning, stavning, Finns särskrivning av ord? | Skrivregler
Du följer i huvudsak skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning | Skrivregler
Eleven skiljer relativt väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning | Skrivregler
Eleven följer väl skriftspråkets normer för skiljetecken och stavning |
Granska
| Granska
Finns det källor? ...behövs det?
(Hittar du kopierad text =
otillåtet=fusk)
Är din kamrat kritisk till
sina källor?
| Granska
Du kan söka information själv och använda olika typer av källor.
Du för oftast enkla resonemang om källornas användbarhet.
| Granska
Du kan söka information själv och använda olika källor.
Du för oftast utvecklade resonemang om källornas användbarhet och relevans.
| Granska
Du kan söka information själv och använda olika källor.
Du för oftast väl utvecklade resonemang om källornas användbarhet och relevans.
|