onsdag 4 september 2013

Att vara en upplysningsförfattare


(Olof von Dahlin, Jonathan Swift, Anna-Maria Lenngren, Daniel Defoe, Voltaire, Jean-Jacques Rousseau)


Att vara en upplysningsförfattare + intervju + reportage + respons/återkoppling
Upplysningen
Intro. "Hej litteraturen" Upplysningens författare och ideer... vilka var dessa ideer?  

Lektion 1-2-(3)
Börja med att "bli" den upplysningsförfattare som du blivit tilldelad. 
  • fördjupa dina kunskaper om din författare/bakgrunden
  •  hitta en text av författaren
  • lär dig att berätta om din person i jag-form, helst fritt, utantill
  • träna gärna inför en kompis/i "lilla" gruppen

Lektion 3/4

Muntlig redovisning av den historiska personen i "lilla gruppen". 
Ge respons/förbättra. (two stars and a wish")
Dela med dig av den information du har. 


Lektion 3/4
Vi tittar närmare på formen för ett reportage. Vi läser ett reportage. (ev jämför med en annan texttyp/debattartikel eller nyhetsartikel)

Formen:
  • mer ingående behandla ämnet (än i t ex en nyhetsartikel)
  • inledande miljöbeskrivning
  • personbeskrivning
  • intervju
  • fördjupning av ämnet
  • rubrik, mellanrubriker
  • bilder, illustrationer
  • pratminus
  • personliga kommentarer, iakttagelser
  • presens (nutid)
  • detaljrik text
  • (faktaruta)
  • (citat)
  • byline (reporterns namn)
  • avslutande sammanfattning
  • Länk till fler reportagetips


Lektion 4/5 forts.
Förbered en intervju av en annan historisk person (Du är nu journalist)
  • research - (efterforska)  
  • Detta är det viktigaste om du ska lyckas göra en riktigt bra intervju. 
  • Förbered dig genom att ta reda på mycket om personen före det att du genomför intervjun. 
  • Öppna frågor
  • försök att ställa frågor som inte bara går att svara ja eller nej på.
  • Länk till fler tips 

Lektion 5
Genomför intervjun
  • Spela eventuellt in intervjun/
  • Det finns ingen möjlighet att du kan komma ihåg allting som sägs annars.

Lektion 6-7-8
Sammanställ nu din intervju till ett reportage om personen.
  • Tänk på... 
  • en personlig inledning, som leder fram till varför du vill intervjua personen
  • miljöbeskrivning/persongestaltning/historiska detaljer (droska, kalesch, knuttimrat, kullersten...mm)
  • två respons tillfällen./muntlig
  • Färdig? Ta kontakt...
  • innan du publicerar ditt reportage, kontakta reportagets huvudperson. Be kamraten läsa ditt färdiga reportage.

Lektion 9
Respons/återkoppling (se respons nedan)
  • Läs två av klasskompisarnas reportage.
  • -  ge respons (skriv direkt i kommentarsfältet)/ följ checklistan för respons
  • förbättra - publicera på Showbie.


Lektion 10-11
Reportaget färdigt
Muntlig redovisning...för din lärare (...i mindre grupp)





Lektion 10-11
Dramatisera.
Upplysningens ideer... och upplysningsförfattarnas stil...
förnuft, kritik, satir, ironi, frihet, jämlikhet, religionsfrihet, maktdelning...

Dramatisera ett centrala begrepp från upplysningen.
I grupper om tre gör ni ett rollspel som visar på något av upplysningens ideer eller upplysningsförfattarnas stilmedel. (Dramatisera)



"Kändisar", upplysningsförfattare
Voltaire
Rousseaue
Montesquie
Daniel Defoe
Mary Wollenstonecroft 
Jonathan Swift

Carl Mikael Bellman
Hedvig Charlotta Nordenflycht
Anna-Maria Lenngren
Olof von Dalin










Franska revolutionen
Axel von Fersen
Napoleon
Mari-Antoinette
Montesquie
John Locke

Bloggarkiv