Vad är en insändare? Var? Hur? Vem? Varför?
2 Övning
Åsikter; zoo, vegetarianer och trafik
3 Övning
Åsikter:
4. Övning
Åsikter:
zoo, vegetarianer, transporter, skolmaten, dator från år5, hemkunskap, djurförsök, mer idrott i skolan, skoluniform, läsa mer i skolan, värnplikt, Västerport ...annat?
--------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Skriva insändare...
Ibland blir man arg! Bussarna slutar gå för tidigt. Ingen lagar trasiga gatlyktor. Godiset är för dyrt. Skolans kartböcker är för gamla.
Då kan det vara läge att skriva en
insändare.
En insändare är en argumenterande
text. Det betyder att man talar om vad man tycker. Men man kan också
få andra att tycka likadant och då räcker det inte att bara komma
med en åsikt. Man måste också ge argument, det vill säga man
behöver visa varför man tycker på ett visst sätt.
Typiska drag
Inledning, en huvudtext och en
avslutning.
En åsikt och ett antal argument
presenteras.
Ordning och reda (struktur) behövs i texten –
ett argument i taget.
Värdeladdade ord är vanliga – t ex
usel, katastrofal, fantastisk och rekord
Ofta avslutas insändaren med ett krav på en förändring.
Insändaren är
undertecknad.
Gör så här
1 Formulera en
åsikt
2 Därefter samlar
du ihop alla argument du kan komma på. Gör en lista.
3 Gå igenom dina
argument och fundera på om de håller. De bästa argumenten är
oftast sakargument.
4 Skriv en
inledning. Där presenterar du din åsikt.
5 I huvudtexten
presenterar du dina argument, ett i taget. Sedan tar du motargumenten
och svarar på dem.
6 I avslutningen
sammanfattar du dina argument och avslutar med att upprepa din åsikt.
6. Respons på din insändare (PA)
7. Respons på din insändare (A)