torsdag 21 augusti 2014

Skriva insändare

1. Intro.
Vad är en insändare? Var? Hur? Vem? Varför? 




2 Övning

Åsikter; zoo, vegetarianer och trafik





3 Övning



Åsikter:


4. Övning





Åsikter: 
zoo, vegetarianer, transporter, skolmaten, dator från år5, hemkunskap, djurförsök, mer idrott i skolan, skoluniform, läsa mer  i skolan, värnplikt, Västerport  ...annat?


--------------------------------------------------------------------------------------------------
5. Skriva insändare...

Ibland blir man arg! Bussarna slutar gå för tidigt. Ingen lagar trasiga gatlyktor. Godiset är för dyrt. Skolans kartböcker är för gamla. 

Då kan det vara läge att skriva en insändare.


En insändare är en argumenterande text. Det betyder att man talar om vad man tycker. Men man kan också få andra att tycka likadant och då räcker det inte att bara komma med en åsikt. Man måste också ge argument, det vill säga man behöver visa varför man tycker på ett visst sätt.



Typiska drag

Inledning, en huvudtext och en avslutning.

En åsikt och ett antal argument presenteras.

Ordning och reda (struktur)  behövs i texten – ett argument i taget.

Värdeladdade ord är vanliga – t ex usel, katastrofal, fantastisk och rekord

Ofta avslutas insändaren med ett krav på en förändring.

Insändaren är undertecknad.





Gör så här


1 Formulera en åsikt

2 Därefter samlar du ihop alla argument du kan komma på. Gör en lista.

3 Gå igenom dina argument och fundera på om de håller. De bästa argumenten är oftast sakargument.

4 Skriv en inledning. Där presenterar du din åsikt.

5 I huvudtexten presenterar du dina argument, ett i taget. Sedan tar du motargumenten och svarar på dem.

6 I avslutningen sammanfattar du dina argument och avslutar med att upprepa din åsikt.





6. Respons på din insändare (PA)


7. Respons på din insändare (A)

Bloggarkiv