onsdag 25 september 2013

Att skriva en inledning till ett reportage...

Reportaget

- en personlig inledning
- gärna en miljöbeskrivning
- som leder fram till varför du vill intervjua personen



Exempel:
(Per-Albin Hansson - Sveriges statsminister under andra världskriget)



Jag promenerar snabbt från centralstationen. Det har sannerligen inte varit enkelt att boka en intervju med Per-Albin Hansson, Sveriges statsminister, funderar jag tyst för mig själv. 
Nu i april 1940, när Tyskland precis har ockuperat Norge och Danmark, är Sveriges statsminister förstås fullt upptagen med att försöka hålla Sverige utanför ett fruktansvärt krig.

Att jag har lyckats få en tid för en intervju med förmodligen en av Sveriges mest upptagna personer känns dock mycket bra i min "journalistsjäl". Äntligen ska alla mina frågor få svar.

Från Stockholms centralstation tar jag mig nu genom en huvudstad som tycks som förlamad av rädsla för ett kommande krig. Vi lever i ransoneringstider.  Två äldre damer står vid ett affärsfönster och diskuterar dagens kaffepriser, ivrigt och engagerat, dyrt alldeles för dyrt, säger de i mun på varandra.

Alla tycks påverkade av det stora kriget i Europa.
Människorna i vår stad vill leva sina liv som vanligt men under ytan tycks det bo en rädsla för kriget, ett fruktansvärt krig som tycks komma närmare för var dag som går.


När jag närmar mig Per- Albin Hanssons kontor så ser jag plötsligt två gengasdrivna bilar, vi lever i ransoneringstider och kriget är kanske snart en verklighet. Gengas. Vem kunde tro det?

Väl framme vid statsministerns kontor andas jag ut, promenaden har gjort mig andfådd. 
Per - Albin Hanssons kontor fungerar nästan som en sambandscentral i krig. Många ministrar springer ut och in. Plötsligt får Per-Albin Hansson syn på mig, våra ögon möts...





Bloggarkiv